Hva vil jeg bli?

Jeg tror jeg har funnet ut av det. Eller har jeg? Det er så vanskelig. Man har gått 13 år skolegang der man bare har lært om verdens historie, å skrive, å regne. Med andre ord- å bruke nesten hver eneste formiddag på å lære om noe som man mest sannsynlig ikke skal jobbe med senere. Også er man da 16 år når man skal velge linje på videregående. En linje som betyr så mye for ditt senere liv.

Heldigvis var jeg en av dem som valgte riktig. Eller gjorde jeg?Det er så vanskelig å si for jeg vet jo ikke hva jeg vil bli. Jeg vil bli fotograf, grafisk designer, eiendomsmegler, radiovertinne, flyvertinne, fengselsbetjent og politi. Sikkert 10 ting til også, men det vet jeg ikke enda.

Det er så vanskelig. Og jeg har jo tross alt samboer, leilighet og familie her i Bergen. Sant skal sies, jeg har jo familie i Oslo også men jeg tror det blir uaktuelt for meg og min samboer å flytte fra bergen nå. Jeg har liksom ingenting. Studiekompetanse er det eneste jeg har. Vertfall som er viktig for utdanning. Heldigvis er jeg en arbeidsvillig sjel som har hatt jobb siden jeg var 13.

Det jeg vil frem til er at jeg helst vil studere i Bergen. Jeg tror jeg vil gå på BI. Føler at alle fag der virker interessante og viktige for egentlig alle yrker som jeg har lyst til å jobbe med senere. Jeg har lyst til å jobbe innenfor et yrke der jeg kan tjene gode penger (det vil vel alle) og kose meg med det jeg gjør. Kanskje eiendomsmegler er det rette?

Mens jeg skrev dette innlegget og hadde en lang prat med pappa mellom ordene, og det gjorde at jeg bestemte meg. Jeg søker i morgen så får vi se. Er det ikke rette veien har jeg vertfall foten innenfor BI og det er ikke noe problem å bytte linje da alle har samme fag det første semesteret. Shit. Dette er spennende! Burde også fortelle mamma om hele planen min, hun blir alltid så stresset da jeg tar litt kjappe valg. Og det kan jo være jeg ikke kommer inn engang.

_MG_0227Hva tror du om planene mine?

Legg igjen en kommentar

